Bassem Akiki


Libańsko-polski dyrygent, obecnie związany ze środowiskiem muzycznym w Warszawie. Jako gościnny dyrygent współpracuje z wieloma orkiestrami i teatrami muzycznymi.

Studiował w Libańskim Wyższym Konserwatorium Muzyki w Bejrucie w klasie oboju prof. E. Kupeliana i w klasie śpiewu dr. R. Deeba. Równocześnie studiował filozofię na Lebanese International University (Bejrut). W 2003 rozpoczął studia na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura chóralna pod kierunkiem prof. S. Krawczyńskiego), które ukończył z wyróżnieniem w 2008 roku. W 2010 z wynikiem celującym ukończył studia magisterskie w klasie dyrygentury prof. M. Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Muzyczne zainteresowania Bassema Akiki skupiają się zarówno wokół muzyki Zachodu, jak i Wschodu. Ich wzajemne wpływy stanowiły temat wykładów, które prowadził w latach 2007-2009 w Uniwersytecie im. Phillipsa w Marburgu (Niemcy). Studia filozoficzne umożliwiły mu poznanie relacji pomiędzy filozofią a muzyką – po pracy magisterskiej dotyczącej Wagnera, Nietzschego i Straussa, napisał pracę doktorską o operze Anioły w Ameryce Pétera Eötvösa – antropomorfizacji i teocentryzmie w muzyce XXI wieku, po czym przygotował z zadyrygował polską prapremierą tej opery podczas Festiwalu Oper Współczesnych we Wrocławiu (2012).

W 2007 roku, jeszcze w trakcie studiów, zadebiutował jako dyrygent z zespołem Opery Wrocławskiej, prowadząc przedstawienie Traviata G. Verdiego. Z tą sceną związany był do 2013 roku. Posiada bogaty repertuar symfoniczny. Ponadto dyryguje takimi operami jak Czarodziejski flet, Così fan tutte i Don Giovanni W.A. Mozarta, Traviata, Rigoletto, Giovanna d’Arco, Falstaff G. Verdiego, Carmen G. Bizeta, Chopin G. Oreficego, Kobieta bez cienia R. Straussa, Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha, Turandot i Cyganeria G. Pucciniego, Borys Godunow M. Musorgskiego, Matka czarnoskrzydłych snów H. Kulenty i La liberta chiama la liberta E. Knapika. W Teatrze Wielkim w Poznaniu poprowadził światową prapremierę opery Slow Man N. Lensa i J.M. Coetzeego podczas Malta Festival (2012). W 2013 roku zadebiutował Teatrze Wielkim – Operze Narodowej dyrygując spektaklem Nabucco G. Verdiego, tego samego roku dyrygował też na tej scenie przedstawieniami Jolanta P. Czajkowskiego Zamek Księcia Sinobrodego B. Bartóka.. W przyszłym sezonie Bassem Akiki będzie miał swój debiut na scenie La Monnaie w Brukseli.

public.common.backtop