Hołysz Katarzyna

Katarzyna Hołysz

 

Jest absolwentką Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, a także Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu prof. Krystyny Pakulskiej. Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, jak również Międzynarodowych Przesłuchań Wokalnych Kammeroper Schloss Rheinsberg 2000 i 2001.

Na stałe współpracuje z wieloma filharmoniami i orkiestrami w kraju i za granicą, z Filharmonią Narodową w Warszawie na czele.

Miała zaszczyt współpracować z wieloma wybitnymi dyrygentami, takimi jak: Antoni Wit, Tadeusz Kozłowski, José Maria Florêncio Junior, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Maksymiuk, Grzegorz Nowak, Eraldo Salmieri, Andrzej Straszyński, Tadeusz Strugała, Niksa Bareza, Rolf Reuter, Łukasz Borowicz.

Szczególnym wydarzeniem był występ artystki w roli Madame w operze Francisa Poulenca Głos człowieczy (La voix humaine) we własnym, autorskim przekładzie na język polski, wystawionej w kompozytorskiej wersji z fortepianem w 2003 r. w Poznaniu, po raz pierwszy i jak dotąd jedyny w Polsce.

W listopadzie i grudniu 2010 artystka wystąpiła w tytułowej partii Fidelia Beethovena w pionierskiej impresaryjnej produkcji Elżbiety Pendereckiej i Stowarzyszenia im. Ludwika van Ludwiga Beethovena oraz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.

Współpracuje z teatrami w Polsce i Niemczech, wykonując na ich scenach m.in. role Wagnerowskie (Venus w Tannhäuserze, Kundry w Parsifalu), Moniuszkowskie (tytułowa Halka, Neala z Parii), Mozartowskie (Hrabina w Weselu Figara, Idamantes w Idomeneo) Straussowskie (Ariadna w Ariadnie na Naxos, Octavian w Der Rosenkavalier, tytułowa Salome). Ponadto wciela się w rolę Leonory (Fidelio Beethovena), Agaty (Wolny strzelec Webera), Księżnej (Rusałka Dvořaka), Lady Makbet (Makbet Verdiego), Adalgisy (Norma Belliniego) i tytułowej Toski Pucciniego.

Często zapraszana jest do nagrań płytowych (w dorobku ma 8 płyt CD) repertuaru pieśniowego, muzyki dawnej, muzyki sakralnej i największych dzieł operowych.

Była  stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (na rok akademicki 2000/2001) i Bayreuther Festspiele (2001).

 

Za swoje kreacje wokalne otrzymała nagrody:

  • w styczniu 2003: Medal Młodej Sztuki za debiut sceniczny i kreację wokalną (partia Adalgisy w operze Norma V. Belliniego w Teatrze Wielkim w Poznaniu)
  • w czerwcu 2009: Złotą Maskę za najlepszą kreację wokalną sezonu 2008/2009 (partia Agaty w operze Wolny Strzelec C. M. von Webera w Teatrze Wielkim w Łodzi)
  • w marcu 2010: nominację do nagrody Splendor Gedanensis za „wybitną kreację w operze Ariadna na Naxos R. Straussa w Operze Bałtyckiej w Gdańsku
  • w lutym 2011: nagrodę krytyków i melomanów Trójmiasta Storm Roku 2010 za role Halki i Lady Makbet kreowane w Operze Bałtyckiej

w maju 2012: Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla Najlepszej Śpiewaczki sezonu 2011/2012.

public.common.backtop