ONIEGIN Sanktpetersburski Teatr Baletu
Borisa Ejfmana

Zapowiedzi

Teatr Wielki w Poznaniu


ONIEGIN  Balet Borisa Ejfmana
do muzyki Piotra Czajkowskiego
i Aleksandra Sitkowieckiego (Autograf)

Inscenizacja i choreografia Boris Ejfman
Scenografia Zinowij Margolin
Kostiumy Olga Szajszmełaszwili, Piotr Okuniew
Światła Gleb Filsztynski, Boris Ejfman
Video-art Władimir Bystrow

OBSADA
ONIEGIN Oleg Gabyszew, Aleksiej Turko
TATIANA Maria Abaszowa, Nina Zmijewiec
LEŃSKI Dmitrij Fiszer, Nikołaj Radjusz
OLGA Natalia Poworozniuk, Złata Jalinicz
GENERAŁ Siergiej Wołobujew, Oleg Markow

W spektaklu biorą również udział:
Marina Burcewa, Lina Choe, Diana Danczenko, Swietłana Gołowkina, Polina Gorbunowa, Alina Gornaja, Sofja Jelistratowa, Julia Kabzar, Elena Kotik, Marianna Krywienko, Aleksandra Kuzmicz, Marianna Marina, Alina Pietrowa, Natalia Pozdniakowa, Natalia Smirnowa, Agata Smorodina, Wiktorija Sołantjewa, Alina Sołonskaja, Oksana Twierdochlebowa, Walentyna Wasiliewa, Jewgienija Zodbajewa, Jekatierina Żygałowa

Siergiej Barabanow, Siergiej Biserow, Wasil Dautow, Maksim Gierasimow, Paweł Gorbaczew, Anatolij Grudzinskij, Michaił Iwankow, Andriej Iwanow, Aleksandr Iwlew, Kiriłł Jefrriemow, Stanisław Kultin, Anton Łabunksas, Dmitrij Łuniew, Aleksandr Miełkajew, Batyr Nijazow, Ilia Osipow, Artur Pietrow, Igor Poliakow, Roman Sołowjew, Siergiej Zimin

OD CHOREOGRAFA

Zwracając się w swoich spektaklach w stronę wielkiej literatury, zawsze staram się za pomocą sztuki choreograficznej wyrazić emocjonalny wstrząs, jaki odczuwam podczas spotkania z mądrością i twórczą siłą naszych genialnych poprzedników. Słowo jest bowiem instrumentem, który potrafi budować i niszczyć, potrafi powoływać do życia i unicestwiać.
Język ciała jako jeszcze starszy sposób samowyrażania, niesie ze sobą uniwersalne wartości emocjonalne i duchowe. Dlatego czerpiąc z literackiego źródła stawiam sobie za cel odkrycie w dziele tego, co dziś może poruszać współczesnego widza, szukam tego, co można wyrazić jedynie za pomocą wielkiej sztuki tańca.
Dlaczego zaczerpnąłem temat z powieści Aleksandra Puszkina Eugeniusz Oniegin, co mnie dziś w nim porusza i inspiruje? Utwór ten nazywa się często „encyklopedią rosyjskiego życia”, w nim Puszkin ujrzał i stworzył niezwykle wierny archetyp rosyjskiego charakteru swoich czasów, przedstawił poetycki portret rosyjskiej duszy – tajemniczej, niewypowiedzianej, nadzwyczaj wrażliwej.
We wszystkich moich baletach staram się rozwiązać zagadkę rosyjskiej duszy. Inspiracja Eugeniuszem Onieginem to jeszcze jedna próba choreografa, by wyrazić tańcem tajemnicę ducha.
Przeniosłem bohaterów Puszkina w nasze czasy, w okoliczności nowe, bardziej dramatyczne, a nawet ekstremalne, kiedy to stary świat rozpada się i życie dyktuje nowe prawa. Ten eksperyment był mi potrzebny, aby znaleźć odpowiedź na nurtujące mnie pytanie – czym jest rosyjska dusza dziś? Czy zachowała swoją wyjątkowość, swoją tajemnicę, swoją moc przyciągania? Jak pokierowaliby dziś swoimi losami bohaterowie powieści? Co w „encyklopedii rosyjskiego życia” było piętnem czasów, a co pozostało znakiem losu wielu pokoleń moich współobywateli?
Sztuka choreograficzna nie jest w stanie odpowiedzieć na aktualne pytania współczesnego życia społecznego. Biorąc jednak udział w jego artystycznym zobrazowaniu, analizie i i indywidualnej ocenie, tym samym uczestniczymy w procesie jego doskonalenia.

                                                                                                Boris Ejfman


W spektaklu wykorzystano następujące utwory muzyczne:

Piotr Ilicz Czajkowski
Wariacje na temat rokoko A-dur na wiolonczelę i orkiestrę
III Suita G-dur, cz. II Walc melancolique
I Koncert fortepianowy b-moll, cz. I i II
Elegia na cześć I. W. Samarina G-dur na orkiestrę smyczkową
Souvenir d'un lieu cher na skrzypce i fortepian, cz. III Melodie(Opracowanie: Aleksandr Głazunow)
Fatum, poemat symfoniczny c-moll
Pory roku, cz. X Październik – Pieśń jesienna (w wykonaniu Kameralnej Orkiestry KREMLIN, dyrygent: M. Rachlewski, opracowanie: M. Rachlewski)
Francesca da Rimini, fantazja symfoniczna wg Dantego e-moll
Fragmenty opery Eugeniusz Oniegin i Dama pikowa (Montaż, kompilacja, efekty: L Eremin)
Burza, fantazja symfoniczna wg Szekspira f-moll
III Kwartet smyczkowy es-moll, cz. III (w wykonaniu Kameralnej Orkiestry KREMLIN, dyrygent: M. Rachlewski, opracowanie: M. Rachlewski)
II Kwartet smyczkowy F-dur, cz. III (w wykonaniu Kameralnej Orkiestry KREMLIN, dyrygent: M. Rachlewski, opracowanie: M. Rachlewski)

Aleksander W. Sitkowieckij
Satan's Dance
Tribe Bolero
Zello
Double vision
Camels
Empty Arena

Scenariusz muzyczny spektaklu:

Akt I
Empty Arena. Satan's Dance Aleksander Sitkowieckij
Wariacje na temat rokoko Piotr Czajkowski
III Suita G-dur Walc melancolique Piotr Czajkowski
I Koncert fortepianowy cz. II Piotr Czajkowski
Empty Arena. Tribe Bolero Aleksander Sitkowieckij
Elegia na cześć I. W. Samariina G-dur Piotr Czajkowski
List Tatiany do Oniegina czyta Jewgienija Igumnowa
Souvenir d'un lieu cher cz. III Piotr Czajkowski
Fatum Piotr Czajkowski
Zello. Zello Aleksander Sitkowieckij
Pory roku. cz. X Październik Piotr Czajkowski
Francesca da Rimini Piotr Czajkowski
Zello. Double vision Aleksander Sitkowieckij
Eugeniusz Oniegin (fragment) Piotr Czajkowski

Akt II
Burza Piotr Czajkowski
Eugeniusz Oniegin i Dama pikowa (fragmenty) Piotr Czajkowski
Zello. Camels Aleksander Sitkowieckij
III Kwartet smyczkowy cz. III Piotr Czajkowski
Francesca da Rimini Piotr Czajkowski
Pory roku. Październik Piotr Czajkowski
Eugeniusz Oniegin (Walc) Piotr Czajkowski
I Koncert fortepianowy cz. II Piotr Czajkowski
Eugenusz Oniegin (fragment) Piotr Czajkowski
Empty Arena. Empty Arena Aleksander Sitkowieckij
II Kwartet smyczkowy cz. III Piotr Czajkowski