DYDONA I ENEASZ Henry Purcell
premiera 28 kwietnia 2016
opera w trzech aktach
libretto NAHUM TATE
na podstawie Eneidy Wergiliusza
oryginalna angielska wersja językowa z polskimi napisami
(tłumaczenie libretta: Daniel Stachuła)
kierownictwo muzyczne Paul Esswoood
reżyseria Daniel Stachuła
scenografia Dobrawa Deczkowska
Aleksandra Zembrowska
kostiumy Emil Wysocki
choreografia John Svensson
reżyseria świateł Marek Rydian
przygotowanie orkiestry Jarosław Thiel
przygotowanie chóru Paweł Serafin
koordynacja projektu Maria Banaszkiewicz-Bryła
przybliżony czas trwania 1h 15 min.
Obsada:
Dydona Sonia Warzyńska
Eneasz Damian Suchożebrski
Belinda Joanna Radziszewska
Dama dworu Sylwia Olszyńska
Czarownica Justyna Kopiszka
Pierwsza Wiedźma Joanna Kędzior
Druga Wiedźma Barbara Tritt
Duch Agata Dembska-Kornaga
Żeglarz Albert Memeti
tancerze Teatru Wielkiego w Poznaniu:
Diana Marika Kucza
Nimfy Julia Korbańska, Viktoria Nowak
Akteon Gento Yoshimoto
Ogary
Volodymyr Fortunenko, Oleg Stankov,
Andrea Truzzi, Louis Raphaneau
chór
soprany: Justyna Klecha, Marta Krysiak, Magdalena Piątak,
Aleksandra Pokora, Tola Skomar
alty: Julia Abramczyk, Paulina Dybowska, Katarzyna Glamowska,
Katarzyna Iżykowska, Natalia Krysztoforska,
tenory: Łukasz Trochimiak, Antoni Raciborski, Kamil Zofiński
basy: Konstanty Karandyszowski, Piotr Nyrkowski,
Rafał Romanicz, Paweł Serafin
Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu
W ramach Laboratorium Teatru Operowego studenci uczelni artystycznych - młodzi śpiewacy, reżyserzy, scenografowie - mierzyli się z dziełami nowymi, napisanymi specjalnie dla nich, nie obciążonymi tradycją wykonawczą. Mieli oni okazję dobitnie zaznaczyć swój ślad, w nowej, wykreowanej dla nich i przez nich materii odcisnąć własne piętno.
W sezonie artystycznym 2015/2016 przed debiutującymi twórcami postawiliśmy niełatwe zadanie. Dydona i Eneasz Henry'ego Purcella - wspaniała barokowa opera o miłości królowej Kartaginy i mężnego trojańskiego wodza, opera o miłości, której nie jest dane się ziścić.
Na mentora młodych artystów został wyznaczony Paul Esswood, wybitny kontratenor, znakomity muzyk, który stanie przed dyrygenckim pulpitem. Utalentowany reżyser Daniel Stachuła, znany poznańskiej publiczności z niekonwencjonalnych sposobów promowania teatru operowego, rozkochany w muzyce baroku dostrzegł w Dydonie i Eneaszu historię bliską współczesnemu człowiekowi. Nie tylko historię o miłości, ale bardziej o oddaleniu, braku akceptacji, różnicach, których nie jesteśmy w stanie zaakceptować. Stachuła nie zamierza jednak pozbawić dzieła Purcella historyczności, a raczej wskazać jego aktualność. Zapowiada się wspaniały spektakl.
RÓŻNICA W POWTÓRZENIU
Daniel Stachuła - reżyser Dydony i Eneasza o spektaklu