DON GIOVANNI Wolfgang Amadeusz Mozart
premiera 22 III 2014
opera w dwóch aktach
libretto Lorenzo da Ponte
na podstawie sztuki Moliera Don Juan
oryginalna włoska wersja językowa z polskimi nadpisami
kierownictwo muzyczne Gabriel Chmura
reżyseria, choreografia, scenografia i reżyseria świateł Pippo Delbono
kierownictwo chóru Mariusz Otto
współpraca reżyserska Daria Anfelli
współpraca scenograficzna Natalia Kołodziej
współpraca przy reżyserii świateł Marek Rydian
asystent reżysera Bartłomiej Szczeszek
czas trwania 3 h, 20 min., 1 przerwa
Trudno orzec, co jest wybitniejsze w słynnym dramma giocoso Mozarta: genialna muzyka czy absolutnie kongenialne libretto Lorenza da Ponte. Narrację o niepoprawnym rozpustniku trudno porównywać z błahymi historyjkami, jakie służyły za kanwę większości ówczesnych oper komicznych. Da Ponte nawiązał w niej do sztuki El Burlador de Sevilla Tirsa de Molina, która była też inspiracją dla Molierowskiego Don Juana. Warto jednak pamiętać, że miłosne podboje Don Giovanniego posłużyły twórcom za rusztowanie dla znacznie bardziej doniosłej intrygi. Rozwiązły szlachcic ginie w otchłani nie za to, że uwiódł dziewic „tysiąc trzy”, lecz za to, że naigrawając się z Komandora, zakłócił porządek świata zmarłych. To nie jest bajka z morałem: to opowieść o złudzeniu wolnej woli i upadku zbuntowanego anioła.