Wojciech Gierlach

Wojciech Gierlach

 

Ukończył Akademię Muzyczną im F. Chopina w Warszawie w klasie Prof. Kazimierza Pustelaka otrzymując wyróżnienie Magna cum Laude. Jest laureatem głównych nagród na międzynarodowych konkursach wokalnych: Ada Sari 1999 r. – I miejsce, Bilbao 2000 r. – II miejsce, Premio Caruso w Mediolanie 2001 r. – Premio Caruso, F. Vinas w Barcelonie 2004 r. – III miejsce.

Zadebiutował w 1999 roku rolą tytułową w Imeneo Haendla w Warszawskiej Operze Kameralnej. Na deskach tej sceny wcielił się również w postać Don Giovanniego, natomiast jako Leporello wystąpił w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz w Nico Theater w Cape Town. Śpiewał również Figara w Weselu Figara Mozarta w Teatro Piccini w Bari oraz rolę Argenia w Imeneo Haendla w Opera Ireland w Dublinie.

Wystąpił jako Mustafa we Włoszce w Algierze i w teatrach operowych w Lizbonie, Minneapolis i Ravennie, jako Assur w Semiramidzie w Teatro di Verdi Pisa, Alidoro w Kopciuszku na Festival d’Aix-en-Provance i w Stadttheater Klagenfurt, Orbazzano w Tankredzie w Teatro Maestranza de Sevilla, Don Basilio w Cyruliku Sewilskim w Deutsche Oper Berlin, Gouverneur w Hrabim Ory na Belcanto Festival Wildbad, Lord Sidney i Don Profondo w Podróży do Reims na Pesaro Rossini Festiwal.

W Operze Narodowej wcielił się w postać Colline’a w Cyganerii, Raimonda w Łucji z Lammermoor, Alfonsa w Lukrecji Borgii, Escamilia w Carmen i Gesslera w Wilhelmie Tellu. Wystąpił jako Timur w Turandot (Santa Cruz de Tenerife) oraz jako Commendatore w prawykonaniu i nagraniu opery Il Dissoluto Punito R. Carnicera w ramach Mozart Festival w La Coruni. Inne znaczące role to Salieri w operze Rimskiego–Korsakova pt. Mozart i Salieri w Teatro Fiarmonico w Oviedo, Orfeusz w Narodne Divadlo w Bratysławie, Conte Rodolfo w Lunatyczce Belliniego i Kreona w Medea in Corinto Mayera w St. Gallen, Mefisto w Potępieniu Fausta Berlioza w Filharmonii Krakowskiej oraz Król Ludwik w Euryanthe Webera na Wielkanocnym Festiwalu im L. van Beethovena.

Dorobek fonograficzny Wojtka Gierlacha to m.in. Mirteo w Semiramidzie G. Meyerbeera - dyr. R. Bonynge (Naxos), Zambri w Ciro in Babilonia, Faraon w Mojżeszu w Egipcie, Douglas w La Donna del Lago Rossiniego – dyr. A. Zedda (Naxos), Dourlinski w Lodoïsce Cherubiniego, Domoslav w Duchu Gór L. Spohra (Stowarzyszenie LvB), Wojewoda w Marii Statkowskiego – dyr. Ł. Borowicz (Polskie Radio).

W Filharmonii Narodowej w Warszawie wziął udział w wykonaniu Mszy h-moll Bacha pod dyr. H. Rillinga, a w Filharmonii Bałtyckiej w Requiem Verdiego pod dyr. Kaia Baumanna. Był wykonawcą partii solowej w Symfonii O. Greifa podczas koncertu inaugurującego objęcie przez Marca Minkowskiego kierownictwa artystycznego Sinfonii Varsovii. Z orkiestrą I Solisti Veneti pod dyr. Claudia Scimone śpiewał w Pasji A. Salieriego (koncert transmitowany przez telewizję RAI), z Orquesta Simfonica de Asturias pod dyr. A. Zeddy wykonał Stabat Mater Rossiniego, z Orquesta de Navarra pod dyr. Antoniego Wita IX Symfonię Beethovena, z NOSPR Siedem Bram Jerozolimy Pendereckiego pod dyr. kompozytora, na festiwalu Praska Wiosna uczestniczył w Pasji wg św. Jana Arvo Pärta.

 

 

Powrót do góry